آشنايي با چوب مصنوعي

آشنايي با چوب مصنوعي

آشنايي با چوب مصنوعي را در این مقاله برای شما شرح می دهیم .و امیدواریم که برای شما عزیزان مفید واقع شود.

آشنايي با چوب مصنوعي

همانطور كه از اين ماده پيداست اين ماده بوجود امده است تا جايگزيني مناسب براي چوب باشد.

اما چرا بايد ماده اي بوجود بيايد كه جايگزين چوب شود ؟

امروزه حفظ محيط زيست به يك مساله بسيار مهم براي تمامي كشور ها شده. از همين رو دانشمندان و افراد مرتبط در اين زمينه تلاش مي كنند. كه هر بيشتر و سريعتر از قطع شدن درختان جلوگيري كنند . و همانطور كه مستحضر هستيد. قطع درختان باعث تخريب بسيار زياد محيط زيست مي شود .

جايگزين كردن اين منبع زمانبر است.به همين ترتيب نياز است تا از قطع شدن درختان جلوگيري شود و همين ماده توليد شود. تا رفتاري شبيه به چوب داشته باشد.و همين طور قيمت ماده توليد شده نسبت چوب مقرون به صرفه تر باشد .

امروزه با زياد بودن اهميت قطع درختان و تقاضاي زياد براي توليدات چوبي و رشد نسبي جمعيت اين نياز بيشتر از هر زماني احساس مي شد. پس ماده اي بايد توليد مي شد كه هم از قطع درختان و تخريب محيط زيست جلو گيري مي شد. و هم اينكه جوابگوي نياز مردن در امر دكوراسيون داخلي باشد .

کمک به محیط زیست


اين محصول كه تحت عنوان چوب مصنوعي از آن ياد مي شود. كمك بسيار بزرگي در حفظ محيط زيست كرده و توانسته تا از تخريب محيط زيست تا حدي جلوگيري كند.

البته نميتوان گفت كه چوب طبيعي را ميتوان از اين صنعت حذف كرد.زيرا كه بعضي از توليدات حتما نياز دارند تا از چوب طبيعي در ساخت آنها از آن استفاده شود .

اما اين محصول توانسته. هم در ساخت مبلمان و هم بقيه اجزاي داخلي دكوراسيون منزل كه در گذشته فقط از چوب استفاده ميشد به كار برده شود .

كه اين امر نه تنها باعث حفظ محيط زيست مي شود. بلكه هزينه نسبتا پايين تري را به خريدار تحميل مي كند .


قابل ذكر است كه كمك اين ماده در حفظ محيط زيست به دو صورت است. اول اينكه به عدم قطع درختان كمك مي كند.كه در پي آن محيط زيست تخريب نمي شود. و دوم اينكه براي ساخت اين مواد از مواد بازيافتي استفاده مي شود.و همانطور كه اطلاع داريد بازيافت در حفظ محيط زيست از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.

و كشور ها هزينه هاي زيادي را خرج بازيافت ميكنند.كه سود آوري و جلوگيري از تخريب محيط زيست و كمتر شدن زباله ها را به دنبال دارد .


اين ماده همانطور كه در قبل به آن اشاره شد. رفتاري شبيه به چوب دارد و ميتواند مشتري را راضي نگه دارد.

چرا كه هم هزينه كمتري بابت خريد اين محصولات پرداخت مي كند.و هم اينكه اين محصولات طول عمر بسيار خوبي دارند .

و اين امر باعث شده تا از به هدر رفتن هزينه ها بابت پوسيدگي و مورخوردگي چوب از بين برود.زيرا در گذشته اين مشكلات هر قدر كم ولي وجود داشت. ولي امروزه با پيدايش اين مواد اين مشكلات هم از بين رفته اند.
اين محصول كه ارزش نسبتا بالايي دارد.از بازيافت مواد پليمري يا پلاستيكي ، كاغذي و پسماند خود چوب تهيه مي شود.كه اين مواد در زباله هاي شهري به طور گسترده وجود دارند .

مصرف چوب مصنوعی در کشورها

استفاده از اين مواد در تمامي كشور ها در حال رشد و توسعه است. و هر روز تقاضا براي استفاده از اين مواد و جايگزين كردن اين ماده با چوب طبيعي رو به افزايش است.و به همين ترتيب اين صنعت رو به رشد بوده و از موفقيت بالايي نيز برخوردار است . و طبیعتا سرمايه گذاري در اين بخش پاسخ مثبت داده است .


همچنين كاربرد اين محصولات به طور چشم گيري گسترده، بوده و شما ميتوانيد اين محصولات را تقريبا در همه جا مشاهده كنيد .

نوعي ازاين محصولات وجود دارند. كه در برابر نفوذ آب مقاومند و ميتولن از آنها در فضاهاي باز مانند پارك ها و خيابان ها استفاده كرد .
اين محصولات داراي ويژگي هاي بسيار خوبي هستند كه نسبتا به چوب ارجحيت دارند. كه عبارتند از استحكام بسيار زياد.قابليت استفاده در محيط هاي باز و با رطوبت ،عدم نياز به زمان براي خشك شدن. عدم ترك خوردگي و تاب برداشتن كه استفاده از اين مواد با اين ويژگي ها كاملا منطقي است .


همچنين ازاين محصول به دليل قيمت مناسب و استحكام بالا در بعضي مواقع به جاي فلزات استفاده شده است.كه دور از انتظار هم نيست كه در آينده بيشتر از اين مواد استفاده شود .

البته هنوز استفاده و آشنايي با چوب مصنوعي جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است.و در آينده بايد شاهد استفاده گسترده از اين مواد باشيم .

كاربرد هاي چوب مصنوعي :


كاربرد اين مواد ميتواند خيلي گسترده باشد.به عنوان مثال از اين محصول مي توان در ساخت مبلمان استفاده كرد. كه خود اين صنعت ميتوانيد به يكي از گسترده ترين زمينه ها براي استفاده اين محصول باشد .

همانطور كه اطلاع داريد امروزه مبلمان جز اصلي ترين وسابل خانه محسوب مي شوند. و نياز مردم هر روز براي اين نوع كالا ها بيشتر مي شود .

به همين ترتيب استفاده از چوب مصنوعي در ساخت مبل يكي از روشهاي كنترل هزينه است كه ميتواند كمك زيادي سازندگان و خريداران مبل كند .


علاوه بر مبلمان از اين مواد ميتوان در ساخت سرويس خواب ها نيز استفاده كرد .


درب ها :


اين محصولات چون در مقابل رطوبت و هم در مقابل هجوم حشرات مقاوم هستند. و از استحام خوبي برخورداراند ميتوانند گزينه خوبي براي جايگزين كردن درب هاي چوبي باشند .


به طور كلي بايد خدمت شما عرض كرد كه كاربرد اين مواد را ميتوان به اين شكل استنباط كرد. كه هر كجا كه چوب باشد مي شود از اين ماده به عنوان چوب استفاده كرد.چه بسا بهتر از چوب نيز جواب دهد كه حتما همينطور بوده است .


البته اين محصولات از لحاظ ساختار متفاوت هستندبه عنوان مثال نوعي از چوب مصنوعي وجود دارد. كه عنوان فوم پلي يورتان سخت شناخته مي شود. كه جايگزين بسيار خوبي براي چوب است به همين جهت به فوم چوب نيز مشهور است .

طرز تهیه

اين ماده در ابتدا به صورت مايع مي باشد و زماني كه كه در قالبت ريخته مي شود شروع به سخت شدن و خشك شدن مي كند .

حالت مايع كمك ميكند تا امر قالب گيري به سهولت و با كيفيتي در حد مطلوب انجام بگيرد واز ناقص بودن قطعات توليدي جلو گيري مي شود .


همانطور كه اطلاع داريد اين مواد در قالب ريخته مي شوند و بعد از گذشت مدت كوتاهي به شكل قالب در مي آيند كه اين مواد بسته به نوع خواص و شكل و اندازه از انواع قالب ها براي شكل گيري استفاده مي كند.

كه اين قالب ها عبارتند از قالب هاي سيليكوني ، قالب هاي آلومينيومي و قالب هاي فولادي كه از هر كدام از اين قالب ها در ساخت انواع قطعات فوم چوب استفاده مي شود .

قالب فلزی

معمولا از قالب هاي فلزي به دليل اينكه هزينه ساخت آنها بالاست در امر قالب سازي از آن ها كمتر استفاده ميكنند و بيشتر از قالب هاي سيليكوني استفاده ميشود چرا كه هم قالب گيري راحتي دارد و هزينه كمتري را بايد براي قالب گيري پرداخت كرد اما دقت كنيد كه طول عمر اين قالب ها نسبت به قالب هاي فلزي كمتر هستند و هر چند مدت يكبار بايد آنها را تعويض كنيد .

البته طول عمر قالب هاي سيليكوني را مي توان با استفاده از جداكنند هاي مناسب و استفاده از سيليكون هاي مرغوب بالا برد همچنين درست كردن قالب با ضخامت مناسب و استفاده از يك نمونه بي عيب و نقص كمك مي كند تا طول عمر اين نوع قالب بيشتر شود كه در نهايت مي تواند به هدر رفتن منابع مالي جلوگيري كند.

تزیرق مواد به داخل قالب


بحث ديگري كه در توليد اين گونه محصولات مهم است ، تزريق اين مواد به داخل قالب است و اين تزريق ميتواند با با شرايط محصول و فرم نهايي تغيير كند .

به عنوان مثال تزريق دستي كه بيشتر مناسب قطعات ساده و تخت مي باشد كه يكي از ساده ترين نوع تزريق مي باشد . ولي در بعضي مواقع براي ريخته گري اين مواد نميتوان از روش دستي استفاده كرد و نياز است تا اين مواد توسط دستگاه تزريق به داخل قالب تزريق شود .
دستگاه هاي تزريق كار را كمي راحت تر ميكنند چرا كه در لحظه تزريق دو ماده را با هم تركيب ميكنند و مواد را به طور يكنواختي داخل قالب تزريق مي كنند .

البته هزينه اين دستگاه ها نسبتا بالاتر هستند كه طبيعتا استفاده از اين دستگاها و قالب هاي پيچيده موجب مي شود كه قطعات توليد شده ارزش بيشتري داشته باشند كه سود آوري را به دنبال دارند .


يكي از خواص مهم در اين نوع محصولات دانسيته يا چگالي اين مواد است كه قابل تغيير هستند و متناسب با شكل و كاربرد اين قطعات تنظيم مي شود .

چگالي يا دانستيه نسبت وزن به حجم است كه چقدر كه چگالي بالاتر باشد مقاومت قطعات توليد شده بيشتر است كه بسته به نوع استفاده از اين قطعات اين چگالي تغيير مي كند .

براي مثال قطعاتي كه بار تحمل نمي كنند با دانسيته پايين تري ساخته مي شوند مانند قطعات تزئيني كه به صورت يك قطعه منبت شده ساخته مي شوند .

ولي قطعاتي هستند كه بار تحمل مي كنند و نياز است تا مقاومت بيشتري داشته باشند، به همين ترتيب اين قطعات با چگالي بالاتري ساخته مي شوند .

به یاد داشته باشید که در بازار مبل ملایر هنوز از چوب های مصنوعی استفاده نمی شود،و بیشتر مبلمان تولیدی در بازار مبل ملایر از چوب راش و گردو می باشد.

و تا به حال در ملایر چنین چیزی اصلا مورد استفاده قرار نگرفته است .

امیدواریم که شرح این مقاله که مربوط به آشنايي با چوب مصنوعي بوده است کمکی به یادگیری و تشخیص چوب از مواد رزینی و چوب مصنوعی به شما کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *